Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Czym jest Food Combining?

Nie wszystkie produkty żywnościowe komponują się ze sobą w sposób korzystny. Co więcej, niektóre zestawienia produktów spożywczych mogą być niezdrowe. By nie szkodzić własnemu organizmowi konieczna jest wiedza na temat odpowiedniego łączenia pokarmów, określana jako Food Combining.

Dla zdrowia bardzo istotne jest to, co człowiek spożywa. Równie ogromne znaczenie ma, jak się okazuje, także odpowiednie zestawianie ze sobą żywności.

Jakie są rekomendacje skutecznego, czyli zdrowego Food Combining? Przede wszystkim nie należy łączyć białka z cukrem oraz białka z owocami.

Metabolizm cukrów rozpoczyna się bowiem dopiero w jelicie cienkim. Związki te opóźniają więc wydzielanie soków trawiennych. W rezultacie, cukry zaburzają przyswajanie naszemu organizmowi białka.

Niewskazane jest też zestawienie białka z białkiem, białka z tłuszczem i białka z kwasem. Podobne rodzaje białka, jak chociażby dwa rodzaje ryb nie różnią się zbytnio od siebie i nie zaburzają trawienia.

Natomiast różne typy białek jak mięso, mleko, jajka wymagają innego rodzaju soków trawiennych, nie powinny być więc spożywane razem. Tłuszcz i kwasy obniżają natomiast poziom kwasu solnego i pepsyny, hamując trawienie protein.

Najgorsze zestawienie stanowi jednak białko ze skrobią. Jednocześnie jest ono najbardziej popularne, jak np. mięso z ziemniakami czy pieczywem. Skrobia potrzebuje niewiele soków żołądkowych do strawienia. Białko wymaga natomiast ich większej ilości – może zatem zostać nieprawidłowo strawione.

Skrobi nie powinno spożywać się też z kwasami i cukrem. Kwasy utrudniają bowiem wydzielanie ptialiny, odpowiadającej za trawienie skrobi. Natomiast połączenie cukru ze skrobią może poskutkować jego fermentacją.

Idealną dietą jest monodieta. Czym jest monodieta? Zakłada ona dość restrykcyjne spożywanie podczas posiłku wyłącznie jednego typu pokarmu. Pozostaje to jednak w sprzeczności z powszechnie przyjętymi zwyczajami kulinarnymi znacznej większości ludzkich kultur. Dlatego popularność monodiety jest znikoma.

Zaspokojenie preferencji smakowych z jednoczesnym stosowaniem się do zasad Food Combining może wydawać się więc dość trudne. By pogodzić te dwie sprawy należy przyrządzać potrawy możliwie proste. Przygotowywane przez nas śniadania, obiady i kolacje - zgodnie z rekomendacjami diety Food Combining powinny zatem składać się z jak najmniejszej ilości składników.

Konkretnie może to być zestawienie warzyw oraz zboża. Tego rodzaju posiłek według Food Combining uważa się za najzdrowszy i najłatwiejszy do strawienia.
 


* Powyższy tekst nie jest poradą lekarską i ma charakter ogólnej informacji. Celem omówienia indywidualnej sytuacji zdrowotnej Twojego dziecka, skonsultuj się z lekarzem pediatrą lub położną.