Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Dieta paleo - hit czy mit?

Czy nasi praprapraprzodkowie wiedzieli, jak się odżywiać? Według zdobywającej uznanie diety paleo, to oni byli najbliżej związku człowieka z naturą. Dlatego zwolennicy tego sposobu odżywiania zachęcają do przechodzenia na dietę przodków, jako wymóg do

Dieta paleo, zwana też dietą przodków, oferuje spadek wagi bez potrzeby redukcji spożywanych kalorii. Ponadto zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby serca, raka i innych problemów zdrowotnych.

Jedz jak jaskiniowiec, a będziesz szczupły i zdrowy. Czy rzeczywiście jest aż tak skuteczna?

Dieta paleo polega na jedzeniu potraw wysokobiałkowych, głównie chudego mięsa oraz świeżych ryb. Można spożywać także niektóre owoce i warzywa, orzechy, nasiona i jajka.

Niedozwolone są produkty przetworzone. Ponadto przodkowie nie jedli także pszenicy i innych zbóż, mleka, roślin strączkowych, jak orzeszki ziemne i fasola. Ich zatem również należy unikać. Dieta wyklucza także ziemniaki, cukier, sól i rafinowane oleje.

U podstaw diety paleo tkwi założenie, że w podobny sposób jadali przodkowie. W wyniku ponad dwóch milionów lat ewolucji, obecni ludzie są zatem uwarunkowani genetycznie do spożywania tego rodzaju żywności.

Przodkowie jednak odżywiali się jedynie tym, co było wówczas dostępne. Gdy polowanie było udane, spożywali więcej mięsa. W przeciwnym razie żywili się pokarmami roślinnymi.

Nie można się też zasugerować, że woleli mięso od roślin. Ich wybory żywieniowe mogły nie być wynikiem preferencji, lecz służyć jedynie uniknięciu głodu. Mięso jest zaś bardziej kaloryczne od roślin.

Doniesienia na temat prozdrowotnego działania diety paleo również są znacznie przesadzone. Jak każda dieta wysokobiałkowa, może ona prowadzić do problemów z nerkami i rozwoju kamieni nerkowych.

Ponadto duża liczba tłuszczów nasyconych zawarta w pokarmach skutkuje zatykaniem tętnic przez cholesterol. Przykładowo wśród współczesnych populacji łowieckich, opierających dietę na mięsie, jak np. Eskimosów, bardzo powszechne są choroby serca i miażdżyce.

W diecie paleo brakuje także skrobi oraz może brakować błonnika. Ponadto wykluczenie nabiału i ziaren, dostarczających niezbędnych składników odżywczych, takich jak wapń, magnez, fosfor, witaminy z grupy B, witamina D oraz przeciwutleniacze jest nierozsądne.

Najzdrowszą metodą żywienia jest zbilansowana dieta, dostarczająca organizmowi wszystkich związków pokarmowych.