Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Owsianka, orkisz, amarantus czyli zdrowe śniadanie dla malucha

Płatki śniadaniowe z mlekiem czy jogurtem lubi większość dzieci, których dieta została już rozszerzona. Dla mam to dość wygodne rozwiązanie – takie śniadanie można zrobić szybko i prosto, a malec jest zadowolony ze słodkawego smaku i możliwości chrupania. Ale czy dając coś smacznego dziecku dajemy w tym wypadku coś dobrego?

 

Smaczne to prawie to samo co dobre. Ale „prawie” w przypadku zdrowia dzieci robi ogromną różnicę. Płatki śniadaniowe i tym podobne śniadania zbożowe rzeczywiście są smaczne, ale czy są dobre dla dzieci? Mogą być, ale pod dwoma warunkami:
•    jeśli kupujemy wysokiej jakości dania ekologiczne, których skład jest rzeczywiście dostosowany do wrażliwego organizmu i specyficznych potrzeb dziecka,
•    jeśli takie śniadanko czy kolację zrobimy same – komponując posiłek ze zdrowych, sprawdzonych i specjalnie dobranych składników.

Płatki śniadaniowe nie są złe, pod warunkiem, że…

Reklamy zachwalają dobrodziejstwa płatków śniadaniowych, a kolorowe opakowania dodatkowo kuszą dzieci, które bywają na zakupach z rodzicami. Tymczasem duża część popularnych płatków śniadaniowych dostarcza dziecku pokaźną porcję cukrów. Płatki takie zawierają również sól, niezdrowy olej palmowy, syntetyczną substancję – wanilinę, a czasem nawet konserwanty. Wielu płatkom daleko do pełnoziarnistych, o dobroczynny błonnik równie w nich trudno jak o naturalne witaminy.

Wybierając płatki warto sięgać przede wszystkim po ekologiczne produkty dla dzieci. Ich składniki pochodzą z najczystszych, często bio-dynamicznych upraw, dlatego mają najwięcej wartości odżywczych. Takie płatki, przekąski czy śniadania zbożowe często mają dużą zawartość suszonych owoców, naturalnych witamin i mikroelementów oraz składników pełnoziarnistych.

Śniadanko organiczne zamiast „przemysłowego”

W radykalnie bezcukrowym podejściu prym wiedzie brytyjska marka Organix. W owsiankach, musli, batonikach czy ciasteczkach marki Organix nie ma ani grama cukru, soli czy typowych składników alergizujących, jak białka mleka i białka jaj. Nie ma też niezdrowych tłuszczy, nadużywanych w przemysłowych słodkościach.

W śniadaniowych produktach Organixa królują owsianka i musli, stworzone na bazie tych wartościowych płatków. Oto przykładowy produkt – Musli maliny i banan BIO. Weźmy pod lupę jego skład: pełnoziarniste płatki owsiane – aż 63%, płatki bananowe 15%, mąka owsiana pełnoziarnista 14%, mąka ryżowa pełnoziarnista 5%, liofilizowane kawałki malin 3%, witamina B1.  Wszystkie składniki są nam dobrze znane, ich nazwy są zrozumiałe. Daleko im do skomplikowanych substancji nadużywanych jako „naturalne” odpowiedniki w przemyśle spożywczym.

Śniadaniową gamą Organixa delektują się już maluchy przed pierwszymi urodzinami. Owsianki można podawać nawet jako jedne z pierwszych stałych posiłków, a delikatne musli na następnych etapach rozszerzania diety.

Orkisz, miód, owoce zamiast pseudomiodowych kuleczek

Na dalszych etapach wzbogacania diety, na przykład dla energicznego kilkulatka, polecić można zdrowe zamienniki konkretnych, znanych płatków śniadaniowych – np. przesłodzonych kuleczek, które rzekomo są pełne miodu. Niestety, zawartość miodu w tego typu „masowych” produktach sięga często jedynie 4%. Reszta słodkiego smaku to cukier, syrop z cukru inwertowanego – słodki konserwant otrzymywany z sacharozy – i melasa cukru trzcinowego (również zawiera ok. 40% sacharozy).

Dla miłośników miodowych kuleczek atrakcyjnym zamiennikiem będzie orkisz dmuchany, do którego sama możesz dodać miodu, suszonych lub świeżych owoców czy syropu klonowego. Orkisz to wartościowy składnik wielu dietetycznych i ekologicznych potraw oraz napojów. Dania z orkiszu są dobrze zbilansowane pod względem mikroelementów i nie wymagają uzupełniania syntetycznymi witaminami. Orkisz zawiera duże ilości białka, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin.

Orkiszowe śniadanko dla maluchów może być równie smaczne (a nawet lepsze!) jak reklamowane w TV płatki czy kuleczki. A korzyści dla organizmu dziecka, które codziennie zjada takie ekologiczne, pozbawione chemii posiłki – są nie do przecenienia.

Amarantus – bogactwo wapnia dla twojego dziecka

Każda mama wie, jak ważny jest wapń dla zdrowego rozwoju maluchów. Jednak nie każda mama poznała już amarantus i jego wspaniałe właściwości odżywcze. Amarantus jest idealnym rozwiązaniem dla dzieci, również tych, które nie mogą spożywać mleka oraz glutenu. Jego nasiona zawierają więcej wapnia niż mleko, więcej żelaza niż szpinak, więcej magnezu niż czekolada, więcej błonnika niż owies. A białko zawarte w amarantusie jest bardziej wartościowe niż sojowe (mowa o takich samych ilościach porównywanych produktów). Zestawienie to pochodzi od producenta Amarello – nowej serii polskich produktów opartych na amarantusie.

Amarantus ekspandowany w czystej postaci może być podstawą szybkiego i prostego dania na początek dnia. Pozwoli na stworzenie zdrowego posiłku, jedynie po dodaniu jogurtu, mleka, soku, miodu czy syropu klonowego. Możliwości mamy bardzo wiele, podobnie jak w przypadku wspomnianych wcześniej płatków owsianych i orkiszu.

Bez względu na to, czy kupujesz gotowe, zdrowe i ekologiczne śniadania zawierające płatki owsiane, orkisz i amarantus, czy przyrządzasz dania samodzielnie, bazując na wysokiej jakości składnikach – dajesz w ten sposób dziecku coś więcej niż smaczny posiłek. Dajesz mu podstawę do zdrowego życia i mądrych nawyków żywieniowych.