Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Kwas foliowy w diecie podczas ciąży: ważne fakty i ciekawostki

Kwas foliowy powszechnie kojarzony jest jako składnik pokarmowy, który pomaga zapobiegać wadom cewy nerwowej u dzieci. Dlatego kobiety w ciąży powinny nie tylko spożywać go wraz z codzienną dietą. Zaleca się, by przyjmowały kwas foliowy również za pomocą suplementacji. Ale czy kwas foliowy pełni w organizmie jeszcze jakieś inne, ważne funkcje? Czy są jakieś wytyczne i ciekawostki, o których warto wiedzieć, by wspierać podaż i przyswajalność tego ważnego składnika? 

Kwas foliowy (witamina B9), inaczej folacyna, jest jedną z najważniejszych dla prawidłowego rozwoju płodu witamin. Folacyna bierze udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych – wewnątrzkomórkowych substancji, niezbędnych dla prawidłowego podziału komórek rosnącego płodu. Naturalnie występujące, rozpuszczalne w wodzie foliany odgrywają też ważną rolę w metabolizmie aminokwasów i wytwarzaniu krwinek czerwonych, zarówno u matki, jak i u jej maleństwa. Foliany mają duże znaczenie dla wzrostu płodu i łożyska.

Odpowiednia podaż kwasu foliowego jest szczególnie ważna w okresie poprzedzającym ciążę oraz w pierwszych jej tygodniach. Niedobór witaminy B9 sprzyja powstawaniu wrodzonych wad układu nerwowego u dzieci. Ale niekorzystne dla zdrowia niedobory folacyny miewają również kobiety nie będące w ciąży, a stosujące rygorystyczne diety lub mające utrudniony dostęp do bezpiecznej żywności.

 

Przeczytaj o tym, jak suplementować kwas foliowy w ciąży.

Co jeszcze warto wiedzieć o kwasie foliowym, w kontekście zdrowej diety i suplementacji, szczególnie podczas ciąży?

  • Warto co najmniej 6 tygodni przed planowanym poczęciem przyjmować dawkę 0,4 mg kwasu foliowego dziennie i kontynuować suplementację do końca drugiego trymestru ciąży.
  • Kobiety z otyłością (BMI>30) będące w ciąży powinny przyjmować zwiększoną dawkę kwasu foliowego – konieczność takiej suplementacji oraz jej dawkę ustala lekarz ginekolog.
  • Przyjmowanie kwasu foliowego w ciąży zabezpiecza też przed porodem przedwczesnym oraz zmniejsza ryzyko niskiej masy urodzeniowej dziecka.
  • Niezależnie od suplementacji kwasem foliowym przed i w trakcie ciąży, warto w każdym okresie życia dbać również o wzbogacenie swojej diety w produkty żywnościowe zawierające foliany. Dobrymi źródłami folianów są: rośliny strączkowe (groch, fasola, soja), warzywa liściaste, w szczególności zielonolistne (np. sałata, szpinak, kapusta, natka pietruszki) oraz brokuły, brukselka, szparagi i kalafior.
  • Mniejsza ilość folianów znajduje się też w pomarańczach, pomidorach, płatkach owsianych, pełnoziarnistym pieczywie, otrębach, mleku, jogurcie, serach, jajach oraz tłustych rybach.
  • Z uwagi na fakt, że kwas foliowy jest trudno przyswajalny i łatwo ulega rozkładowi, dobrze jest jeść surowe warzywa. Tym bardziej, że pod wpływem wysokiej temperatury (gotowanie i pieczenie) straty sięgają od 50 do 90% początkowej zawartości tej witaminy.
  • Należy też pamiętać, że przyswajalność folianów z pożywienia sięga zaledwie 50%. Dodatkowo kwas foliowy łatwo ulega rozkładowi w trakcie przechowywania produktów. Dlatego – szczególnie w przypadku kobiet w ciąży – tak ważna jest suplementacja.
  • Kwas foliowy jest witaminą rozpuszczalną w wodzie i jego nadmiar wydalany jest z moczem. Dlatego też nie ma niebezpieczeństwa przedawkowania go. Zażywany w dawce 0,4 mg dziennie nie wywołuje żadnych efektów ubocznych i może być stosowany nawet przez długi czas.
     

Doskonałej jakości suplementy dla kobiet w ciąży oraz produkty spożywcze i akcesoria dla niemowląt można znaleźć w renomowanym sklepie internetowym Kidy.pl

 

--------------------------------------------------------------------------------------

Bibliografia/źródła:
1. Poradnik Żywienia dla kobiet w ciąży, Opracowanie Merytoryczne Dorota Świątkowska mgr inż. żywienia człowieka; publikacja pod patronatem Instytutu Matki i Dziecka.
2. STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA 2014 T. 11, 373-383.
3. Insel P, Ross D, McMahon K, Bernstein M. Nutrition. 4th ed. Sudbury, MA: Jones and Bartlett; 2011.
4. Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży, ,,Ginekologia Polska" 2011, s. 82, 550‒553.

 

Powyższy tekst nie jest poradą lekarską i ma charakter ogólnej informacji. W celu omówienia indywidualnej sytuacji zdrowotnej Twojego dziecka, skonsultuj się z lekarzem pediatrą lub położną.