Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Uczelnia dla niemowlaka – czyli czym się żywią Oxfordczycy

Od którego momentu planować rozwój intelektualny dziecka? Jak zadbać o jego przyszłość? W co inwestować by tę przyszłość dziecku zapewnić?

Tego typu pytania, wątpliwości i przemyślenia towarzyszą na co dzień młodym rodzicom. Patrząc na śpiące w łóżeczku dziecko niejednokrotnie wybiegają myślami w przyszłość i próbują w wyobraźni zobaczyć swojego syna czy córkę za lat 18-20. Wielkim znakiem zapytania pozostają te przemyślenia a ciężar spoczywającej odpowiedzialności przynagla do tego by już teraz zrobić wszystko, co może przyczynić się do prawidłowego rozwoju dziecka i jego sukcesów w dorosłym życiu.


Nauka nieustannie dostarcza nam faktów i nowych odkryć na temat funkcjonowania mózgu. Wielokrotnie słyszymy, że aby dziecka mózg funkcjonował prawidłowo, ważne jest kilka czynników a wśród nich takie jak: zapewnienie dziecku swobody ruchu, zabawy ruchowe, raczkowanie –  rozwój fizyczny dziecka jest bardzo istotny dla rozwoju umysłowego – stąd też mówimy często o rozwoju psychomotorycznym. Jest w języku angielskim takie powiedzenieIf your body does not move, your brain will not grow” (jeśli nie będziesz się ruszać, Twój mózg nie będzie wzrastać, rozwijać się), i choć skierowane do dorosłych dotyczy także, a może przede wszystkim małych dzieci, których rozwój jest bardzo dynamiczny i ma ogromny wpływ na to jak umysł będzie funkcjonował w dorosłym życiu.

RELATED

 

Mózg noworodka jest dość duży ( jego główka stanowi 1/4 całego ciała) i posiada około 1 5000 milionów neuronów, będących komórkami mózgowymi, które zaczynają się dzielić zaraz po urodzeniu. Proces ten przebiega bardzo szybko. Jego wynikiem jest powstawanie specjalnych połączeń zwanych synapsami, które przetwarzają informacje. Oblicza się, że 1 neutron doprowadza do powstania 1 5000 synaps. Mózg niemowlęcia produkuje 200.000 neuronów na minutę. Wszystkie bodźce docierające do dziecka, zarówno doświadczenia zmysłowe, jak i emocjonalne, są przetwarzane i gromadzone w jego mózgu w formie nowych synaps. Połączenia te stanowią podstawę rozwoju inteligencji i wiedzy dziecka.  Dlatego tak ważne jest dostarczanie dziecku wielu rozwojowych bodźców oraz zapewnienie mu nieograniczonych możliwości ruchu – oczywiście w zakresie jego bezpieczeństwa.


Już nigdy później rozwój dziecka nie będzie przebiegał w takim tempie jak w jego pierwszych latach życia!


Aby zapewnić dziecku harmonijny i optymalny rozwój należy pamiętać także, o tym, że na funkcjonowanie mózgu bardzo duży wpływ ma jego dotlenie, nawodnienie oraz odpowiednia dieta zawierająca składniki wspomagające rozwój układu nerwowego jak np. kwasy tłuszczowe LC PUFA.


Według dr hab. med. Hanny Szajewskiej (Klinika Gastroenterologii i Żywienia Dzieci AMw Warszawie ) kwasy tłuszczowe są niezbędnym składnikiem diety niemowlęcia. Ważnymi składnikami diety zdrowego dziecka są m.in. n-3 i n-6 wielonienasycone kwasy tłuszczowe, tj. kwas alfa-linolenowy i kwas linolowy, które są prekursorami długołańcuchowych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (longchain polyunsaturated fatty acids - LCPUFA), m.in. kwasu dokozaheksaenowego (docosahexaenoic acid - DHA) i kwasu arachidonowego (arachidonic acid - AA).


W czasie ciąży kwasy LC-PUFA są aktywnie transportowane z organizmu matki przez łożysko do nienarodzonego jeszcze dziecka. Od momentu narodzin organizm niemowlęcia sam wytwarza kwasy DHA i ARA z ich prekursorów - kwasów linolowego i alfa-linolenowego, jednak w czasie pierwszych miesięcy życia przemiana ta nie zawsze zachodzi w jednakowy sposób i ilości LC-PUFA mogą być niewystarczające. Dlatego natura wyposażyła mleko matki w kwasy LC-PUFA, są one także (zgodnie z zaleceniami międzynarodowych ekspertów) dodawane do mlek Humana.


Warto podkreślić, że w wielu testach, które mierzą zdolności poznawcze i ostrość widzenia niemowląt, dzieci karmione mlekiem wzbogaconym w DHA i ARA osiągają takie same rezultaty jak niemowlęta karmione mlekiem matki.


Mózg małego dziecka od kilkudziesięciu lat zadziwia badaczy. Nadal trwa spór czy za geniusz dziecka odpowiadają geny czy wychowanie. Nie znaleziono jeszcze genu odpowiedzialnego za uzdolnienia, ale wiadomo, że wspomagając rozwój dziecka na wielu płaszczyznach można kształtować jego przyszłość. Badania naukowe wykazują, że 50 % możliwości intelektualnych kształtuje się do czwartego roku życia.


Już dziś wspieraj swoje dziecko i jego rozwój na wszystkich możliwych płaszczyznach, dając mu przede wszystkim to, co najważniejsze miłość, czułość i czas. A za kilkanaście lat ciesz się razem z Twoim dzieckiem dyplomem Uniwersytetu w Oxfordzie.