Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Witamina D w diecie dzieci i dorosłych – warto wiedzieć!

Witamina D3 odgrywa bardzo ważną rolę w diecie dzieci i dorosłych – w tym szczególnie ciężarnych i karmiących mam. Niedobór tej witaminy to globalny problem zdrowia publicznego. Jest on związany ze zwiększoną częstotliwością występowania i nasileniem wielu chorób, w tym schorzeń układu oddechowego(1). Jaką rolę pełni witamina D w organizmie? Czym skutkuje jej niedobór? Jak ją uzupełniać? W jakich konkretnie produktach można ją znaleźć?
 

Odpowiednie stężenie witaminy D w organizmie to podstawa zdrowych kości, mocnych zębów, sprawnego funkcjonowania układu krążenia, mniejsze ryzyko niektórych nowotworów i wsparcie w utrzymaniu szczupłej sylwetki. U dorosłych długotrwały niedobór tej witaminy może przyspieszać procesy starzenia.

W przypadku dzieci ma ona wielkie znaczenie dla zdrowego rozwoju już począwszy od wczesnych etapów życia prenatalnego. Witamina D 3 ogranicza ryzyko wrodzonej krzywicy i obniżenia masy kostnej. Pomaga zapobiegać niskiej masie urodzeniowej dziecka i powikłaniom w ciąży. Naukowcy dowiedli też, że każdy dodatkowy mikrogram witaminy D na dzień (40 IU/d), spożyty przez ciężarną, powoduje wzrost wagi urodzeniowej o 11 g. Wpływa też korzystnie na organizm matki. Stąd tak ważna jest odpowiednia suplementacja podczas ciąży i laktacji.

Jak dostarczyć organizmowi witaminę D3?

Witamina D (cholekalcyferol) powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Jest również dostarczana z pożywieniem. Jednak według specjalistów, dieta nie pokrywa dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Z kolei jesienią, zimą i wczesną wiosną (czyli w sumie przez większość roku) proces syntezy witaminy D w skórze jest niewystarczający, ze względu na zbyt niskie nasłonecznienie w naszym klimacie. Stąd powszechny problem niedoborów.

I właśnie dlatego tak ważne są spacery w słoneczne dni, mądra dieta, a w pewnych przypadkach również odpowiednia suplementacja. Jeśli chodzi o dorosłych możliwość suplementacji warto skonsultować z lekarzem rodzinnym, czasem zaleca ją również endokrynolog, a w przypadku kobiet ciężarnych i karmiących – ginekolog. U dzieci decyzję o suplementacji podejmuje pediatra lub lekarz rodzinny. Warto wspomnieć, że w ostatnich latach świadomość roli witaminy D w diecie i funkcjonowaniu organizmu znacznie wzrosła – coraz więcej osób wykonuje okresowe badani krwi, aby w szybki i precyzyjny sposób dowiedzieć się, czy konieczna jest suplementacja, czy też wystarczą regularne spacery w słoneczne dni oraz odpowiednia dieta.

Dieta bogata w witaminę D, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci

Zgodnie ze stanowiskiem Zespołu Ekspertów i Konsultanta Krajowego ds. Pediatrii (z 2012 r.) podaż witaminy D dla dzieci w wieku 13-36 miesięcy powinna wynosić 600 j.m., tj. 15 μg/dzień(2). Zawartość wit. D została podana poniżej w μg/100g:

Węgorz świeży (30)
Śledź w oleju (20,2)
Dorsz świeży (1)
Gotowany/pieczony łosoś (13,5)
Gotowana/pieczona makrela (3,8)
Ryba z puszki (tuńczyk, sardynka) (5)
Żółtko jajka (1,35)
Ser żółty (0,19 - 0,7)
Pokarm kobiecy (0,04 - 0,2)
Mleko krowie (0,01 - 0,03)
Kaszki mleczno-zbożowe (1,6 - 2)
Mleko modyfikowane > 1. roku życia (1,75 - 2).

Problem w tym, że część z tych najbogatszych w wit. D produktów nie jest jeszcze odpowiednia dla małych dzieci (np. węgorz świeży, śledź w oleju czy dania z puszek). A z kolei starsze dzieci nie zawsze chętnie jedzą w czystej postaci produkty takie jak: świeży dorsz lub gotowana czy pieczona makrela.

Dlatego dobrym pomysłem jest „przemycanie” dzieciom w diecie ryb, za pomocą zdrowych, pomysłowych, ekologicznych posiłków – wówczas mamy GWARANCJĘ, że zarówno ryba, jak też wszystkie inne składniki dania pochodzić będą z czystych i pewnych źródeł, np. organicznych upraw i hodowli.

W ofercie eko-sklepu Kidy.pl, oprócz najwyższej jakości kaszek organicznych oraz mlek modyfikowanych zawierających wit. D, znaleźć możne też ekologiczne obiadki dla niemowląt i dzieci (HOLLE, ELLA’S KITCHEN czy marki LEBENSWERT), w tym kompozycje zawierające ryby. Ciekawą propozycją jest NOWOŚĆ – Obiadek BIO marki ELLA’S KITCHEN Zapiekanka z łososiem i warzywami – dla dzieci po 7. miesiącu życia.

Warto wspomnieć, że proponowany obiadek zawiera aż 14% ekologicznego łososia (w odróżnieniu od masowo produkowanych dań dla maluchów, w których ilość składników rybnych jest najczęściej nieporównywalnie mniejsza). A pozostałe organiczne komponenty to najwyższej jakości groszek, brokuły, cebula, pietruszka, masło i mleko.

Witamina D – warto pamiętać!

O odpowiednią podaż witaminy D3 warto zadbać w każdym wieku i momencie: będąc w ciąży, w okresie laktacji, wychowując malucha i nastolatka, ale również dbając o zdrowie własne, partnera czy osób starszych. Ta „słoneczna” witamina, ze względu na swoją bardzo ważną rolę w rozwoju i funkcjonowaniu ludzkie organizmu, przeżywa obecnie renesans w wielu dziedzinach medycyny: psychiatrii, kardiologii, dermatologii i laryngologii.

 


----------------------------------------------------------------------------------------
PRZYPISY W TEKŚCIE
1) Standardy Medyczne/Pediatria, 2014, T.11, 378.
2) Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia. Praktyczne zastosowanie Norm Żywienia opracowanych przez Grupę Ekspertów w 2012 (Normy żywienia zdrowych dzieci w 1–3. roku życia – stanowisko Polskiej Grupy Ekspertów.  Standardy Medyczne Pediatria, 2012, T9).