Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Witaminowe ABC

„Witaminy” to słowo – wytrych, którym wielu producentów żywności, szczególnie przeznaczonej dla dzieci, kusi konsumentów do ich nabycia. Wystarczy rzucić okiem na opakowanie dowolnego napoju, batonika, żelek itp., by dostrzec wszechobecne literki alfabetu, którymi tradycyjnie się je oznacza.

Siła przekonywania reklam, w których pojawia się informacja o tym, że produkt zawiera witaminy, jest tak wielka, że  choć mało kto dokładnie orientuje się, jakie jest działanie poszczególnych witamin i ile ich tak naprawdę potrzebujemy, chętnie sięgamy po portfel, by dla dobra dziecka zapewnić mu stały dopływ świeżych witaminek.

Tymczasem lekarze alarmują: nadmiar witamin jest równie szkodliwy dla zdrowia jak ich brak.  Przypominają też, że ich najważniejszym źródłem powinna być prawidłowo zbilansowana dieta. W dobrze pojętym interesie zdrowia dziecka warto więc poznać wpływ, jaki na organizm człowieka wywierają witaminy oraz listę produktów, w których możemy je znaleźć.

Czym są witaminy?

Witaminy to substancje organiczne, które wprawdzie nie dostarczają organizmowi człowieka energii (nie mają kalorii), ale są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania i rozwoju, opóźniają proces starzenia, działają przeciwnowotworowo i zwiększają naszą odporność.

Ich nazwa pochodzi od dwóch słów: vita (życie) i aminy (związki organiczne zawierające azot), ponieważ wszystkie odkryte na początku witaminy zawierały azot. Co ciekawe, po raz pierwszy terminu „witamina” użył polski biochemik K. Funk w 1912 r., który z otrębów ryżowych wyodrębnił witaminę B 1.

Witamin jest osiemnaście. Część z nich jest rozpuszczalna w wodzie, a inne (dokładnie pięć: A, D, E, K i F) – w tłuszczach.

 RELATED

 Witaminy w diecie niemowlęcia

W pierwszym okresie życia mały człowiek otrzymuje niemal wszystkie potrzebne mu do życia składniki, w tym witaminy, wraz z mlekiem matki. W wypadku, gdy karmienie piersią nie jest możliwe, rodzice powinni zadbać o to, by wybrać dla swojego dziecka mleko po-czątkowe, które będzie jak najbardziej zbliżone do pokarmu naturalnego. Do tej grupy produktów należą np. mleka Humana PREMIUM (Humana 1 Premium , Humana 1 Plus Premium), które w swoim składzie także wielonienasycone kwasy LC- PUFA, występujące naturalnie w pokarmie kobiecym i mające korzystny wpływ na prawidłowy rozwój mózgu i siatkówki oka niemowlęcia.

Humana zadbała ponadto o niemowlęta, które mają wzmożony apetyt i skracają odstę-py czasu między posiłkami. Specjalnie dla nich proponujemy jedyne na rynku smaczne i sycące mleka początkowe – Humana 1 Plus , Humana 1 Plus Premium, Humana HA 1 Plus Premium, a dla dzieci, u których istnieje ryzyko wystąpienia alergii pokarmowej na białko mleka krowiego - mleka początkowe hipoalergiczne Humana HA.

Przypominamy, że do 4 tygodnia życia zarówno dzieciom karmionym piersią, jak i mlekiem początkowym Humana nie podaje się żadnych preparatów witaminowych, chyba, że na  wyraźne zalecenie lekarza. Po ukończeniu przez niemowlę pierwszego miesiąca życia najczęściej uzupełnia się jego dietę o niewielkie dawki witamin A, D 3, C i B 1. Należy to robić pod nadzorem i na zalecenie pediatry, w żadnym wypadku nie przekraczając zalecanej dawki! 

 

 Nieco starszym niemowlętom większości kluczowych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów,  dostarczą mleka następne Humana 2Humana 3. Ich zaletą jest m.in. to, że mają w swym składzie prebiotyki (galaktooligosacharydy), które naturalnie występują w mleku matki,  zapewniając maluchowi dobre trawienie, wspomagając w jelicie wzrost "dobrych" bakterii bifidogennych i rozwój prawidłowej flory jelitowej. W ofercie mamy również produkt dla wybrednych niejadków – są to bardzo smaczne mleka Humana 3 Premium o smaku jabłkowym oraz Humana 3 Premium z bananami , które stanowi ponadto idealny posiłek po przebytej biegunce. Rodzicom dzieci, u których istnieje ryzyko wystąpienia alergii pokarmowej na białko mleka krowiego, polecamy zakup NOWOŚCI – mleka Humana HA 2 Premium.


Pamiętaj!

Ważne jest, aby przynajmniej do końca 1. roku życia karmić dziecko piersią lub podawać mu odpowiednio dobrane do jego potrzeb mleko modyfikowane.

 

Wzbogacanie diety dziecka

Po 4. miesiącu życia do diety dziecka karmionego sztucznie, a po 6. miesiącu do diety dziecka karmionego piersią ostrożnie wprowadza się pierwsze owoce i warzywa, które m.in. dostarczą maluchowi wielu cennych witamin, koniecznych do tego, by mógł prawidłowo rosnąć i rozwijać się. Są to jabłka, porzeczki, jagody, winogrona, maliny, owoce dzikiej róży i jeżyny oraz marchew, dynia, ziemniaki, pietruszka, seler i kalarepa.

Do 8-9. miesiąca nie podajemy natomiast warzyw wzdymających (kapustne, strączkowe, cebulowe). U dzieci z częstymi kolkami i bólami brzucha nie robimy tego nawet do 2.-3. roku życia! Oczywiście, owoce i warzywa przed podaniem dziecku muszą ulec odpowiedniemu przetworzeniu, np. zostać przetarte, uduszone lub ugotowane. Owoce najlepiej podawać w postaci soków (bez dodatku cukru!), musów lub deserów przygotowanych specjalnie dla dzieci z danej grupy wiekowej, zaś warzywa jako zupki czy w postaci duszonej. 

Około 6. miesiąca życia można zacząć wprowadzać potrawy zbożowo-owocowe (np. kleik ryżowy z jabłkiem) lub zbożowo-jarzynowe (np. zupa jarzynowa, papka jarzynowa z kleikiem ryżowym). Przed upływem roku nie należy natomiast podawać dziecku kasz i produktów zbożowych wysokoglutenowych oraz wędlin. Ostrożnie należy postępować z mięsem. Niektórzy specjaliści uważają, że nie warto spieszyć się z jego wprowadzaniem, inni zaś zalecają, by 1-2 łyżeczek ugotowanego i siekanego lub przetartego mięsa drobiowego, króliczego lub cielęcego podawać w już 6-7 miesiącu życia. Jak więc widać, warto zalecenia dietetyków rozpatrywać indywidualnie w odniesieniu do swojego dziecka i w razie wątpliwości konsultować rozszerzanie diety z pediatrą. 

Po ukończeniu przez dziecko pierwszego roku życia kontynuujemy wzbogacanie jego diety, stopniowo obserwując jak toleruje ono kasze wysokoglutenowe, chleb, wyroby z mąki, żółtka jaj, sery, twaróg, jogurt, a także owoce cytrusowe, kolejne produkty mięsne itd.

Podstawową zasadą wprowadzania nowych produktów do diety niemowlęcia jest robienie tego pojedynczo - w ten sposób łatwo można obserwować reakcje organi-zmu dziecka i w razie konieczności wyeliminować produkty uczulające.

 Przegląd najważniejszych witamin

Dieta dziecka, które ukończyło 2. rok życia, zwykle obejmuje już większość produktów spożywanych przez resztę rodziny. Warto zadbać, by była odpowiednia do jego potrzeb i kształtowała prawidłowe nawyki żywieniowe. Aby ułatwić rodzicom takie planowanie jadłospisu dziecka, by menu zawierało odpowiednią ilość witamin i minerałów, przygotowaliśmy tabelę, zawierającą informacje o najważniejszych witaminach, produktach, w których je znajdziemy oraz o roli, jaką dana witamina spełnia w organizmie.