Woda dla niemowląt – prawdy i mity

Woda to najważniejszy składnik diety zarówno mamy, jak i dziecka. Czy na pewno wiesz, jaką wodę powinien pić Twój maluszek? Oto kilka najpopularniejszych opinii na temat wody dla niemowląt. Sprawdź, czy są prawdziwe.

Dziecko karmione piersią nie musi pić żadnych dodatkowych napojów.

PRAWDA

To stwierdzenie jest prawdziwe, ale odnosi się tylko do maluchów, które nie ukończyły szóstego miesiąca życia. Karmiąc piersią, nie musisz podawać dziecku dodatkowych napojów. Pamiętaj jednak, że gdy na dworze panuje upał, sama powinnaś pić więcej. Twój pokarm będzie wówczas zawierał więcej wody i lepiej zaspokoi pragnienie malucha. Dodatkowe płyny powinniśmy wprowadzić do diety dziecka wraz z pierwszymi produktami pozamlecznymi. Oprócz płynów zawartych w owocach czy mleku, dziecko powinno wypijać około 400 ml wody – najlepiej przeznaczonej specjalnie dla maluchów, np. Humana Baby-Wasser.

RELATED

Woda, którą pije niemowlę, powinna być wodą niskozmineralizowaną.

PRAWDA

Niemowlęta i małe dzieci powinny pić niegazowaną wodę mineralną albo źródlaną o zawartości składników mineralnych poniżej 500 mg/l. Układ pokarmowy i moczowy malucha nie jest jeszcze w pełni rozwinięty, dlatego wysoka zawartość składników mineralnych mu nie służy. Kupując wodę dla dziecka, zwróćmy uwagę na atest Państwowego Instytutu Higieny, Instytutu Matki i Dziecka albo Centrum Zdrowia Dziecka. Pediatrzy polecają także specjalną wodę dla niemowląt i dzieci Humana. Można ją podawać bez przegotowania już od pierwszych dni życia dziecka.

Dziecko może pić wodę z kranu, pod warunkiem, że zostanie przegotowana.

MIT

Woda z kranu nie jest zdrowa – bez względu na to, ile czasu będziemy ją gotować. Bardzo często uzdatnia się ją za pomocą środków chemicznych, a obecne w miejskich wodociągach zanieczyszczenia w połączeniu z chlorem mogą powodować groźne alergie przewodu pokarmowego i układu oddechowego maluszka. Alternatywą dla wody z wodociągów może być woda oligoceńska. Pamiętaj jednak, że musisz przechowywać ją w lodówce, najlepiej w szklanych naczyniach, i zużyć w ciągu 24 godzin od napełnienia butelki. Wodę oligoceńską również gotujemy i studzimy przed podaniem.

Zamiast wody lepiej podawać maluchowi soki ze świeżych warzyw. Są bardziej pożywne.

MIT

Nic nie zastąpi wody w diecie dziecka. Chociaż soki (zarówno przecierowe, jak i klarowne) zawierają mnóstwo witamin i cennych składników, nie powinny być stosowane jako zamiennik wody. Dziecko, które zbyt często popija soki (nawet te najzdrowsze) łatwo traci apetyt i jest bardziej narażone na nadwagę. Pamiętajmy, że każdy sok, nawet ten niesłodzony, zawiera cukry naturalnie zawarte w owocach, które trzeba uwzględnić w codziennym bilansie kalorycznym malucha. Dieta rocznego dziecka powinna dostarczać ok. 1200 kcal dziennie, a 1 szklanka niewinnego soku to około 100 kcal. Cukry zawarte w sokach, szczególnie fruktoza, mogą mieć również zły wpływ na pierwsze zęby dziecka.
 


Get the Flash Player to see this player.