Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Żywienie niemowląt – najczęstsze błędy przy rozszerzaniu diety cz. 2

Dziecko w okolicy pierwszych urodzin może jeść większość produktów z domowego stołu. Ale, no właśnie tych żywieniowych „ale” jest jeszcze bardzo dużo.

1. Wszystkie owoce są dobre

Dziesięciomiesięczne niemowlę może próbować wielu owoców. Np. bezpiecznie można mu podawać: jabłka, banany, borówki, jagody, gruszki, brzoskwinie, morele i maliny. Warzywa podajemy w formie surowej lub gotowanej. Nie podajemy jeszcze owoców cytrusowych, aby nie spowodować wywołania alergii. A więc owoce - tak, ale nie cytrusy.

2. Tłuszcze dobre czy złe?

Rodzice często zapominają, że dieta takiego malucha musi być lekkostrawna. Posiłki tłuste i smażone nie są korzystne dla niedojrzałego jeszcze układu pokarmowego. Najlepiej jeśli posiłki dla niemowląt przygotowujemy na parze lub w wodzie. Tłuszcz oczywiście jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, dlatego nie rezygnujemy z niego, ale wybieramy tłuszcze wysokiej jakości. Gotując np. zupkę dla niemowlęcia pamiętajmy o dodaniu świeżego masła lub oliwy z oliwek.

3. Odzwyczajanie od piersi lub butelki na siłę

Podstawą diety rocznego dziecka powinny być pokarmy stałe. Jednak nie oznacza to, że odzwyczajanie od mleka matki lub mleka modyfikowanego jest absolutnie konieczne. Według dietetyków dzieci zazwyczaj same regulują sobie moment rezygnacji z tej formy posiłków. Zalecane jest też podawanie mleka modyfikowanego do 3 roku życia.

RELATED

 

4. Surowe krowie mleko – lepiej nie

Niemowlęciu poniżej roku absolutnie nie zaleca się podawania mleka krowiego. Jak potwierdza dietetyk, po skończeniu roku dziecko może zacząć jeść produkty mleczne – sery twarogowe i napoje fermentowane typu jogurty i maślanki. Jednak nie zaleca się mleka surowego. W tym wieku świetnym rozwiązaniem są gotowe do picia mleka Humana np. Gotowe do picia mleko waniliowe Humana ze zbożem, które przeznaczone jest dla niemowląt od 10. miesiąca życia.

5. Przyzwyczajanie do zbyt słonych lub zbyt słodkich smaków

Upodobania smakowe dziecka kształtują się w okolicy pierwszych urodzin. Dlatego bardzo świadomie należy podawać mu do spróbowania pokarmy ze stołu domowego. Należy uważać, aby nie przyzwyczai dziecka do potraw bardzo słodkich, czy bardzo słonych, gdyż później bardzo trudno będzie te upodobania zmienić. Korzystniejsze są również produkty naturalne, tzn. bez zawartości substancji barwiących i smakowych.

6. Je jak mały dorosły

Układ pokarmowy rocznego malucha jest już wystarczająco dojrzały, aby jadać większość „dorosłych” pokarmów, to jednak są takie, których należy unikać. Na liście dań zakazanych znajdują się: potrawy z grzybami, surowe mięso i surowe jaja, wędzony łosoś, margaryny. Nie podajemy również pokarmów smażonych i bardzo tłustych. Poważnym błędem jest dawanie dziecku do spróbowania jedzenia z talerza rodziców typu fast food – frytki, kebab, pizza oraz potraw z dodatkiem mieszanek przypraw zawierających glutaminian sodu (typu Wegeta, Kucharek) i dużych ilości soli oraz konserwantów.

7. Słodycze jako nagroda

Słodycze jada się okazjonalnie – taką zasadę warto wpoić już od najmłodszych lat. Dlatego czekolady i cukierki nie powinny znajdować się w zasięgu wzroku malucha. Nie powinny też być nagrodą za dobre zachowanie lub zjedzenie zdrowej, ale nielubianej potrawy. Nie używamy ich również jako pocieszenia. Jak we wszystkim i tutaj umiar jest wskazany – nie przesadzajmy z zabranianiem jedzenia czekolady, czy ciastka, gdyż dziecko tym bardziej będzie się o nie dopominać. Podajemy je w niezbyt dużej ilości np. w weekend, po obiedzie lub w formie podwieczorku. Możemy skorzystać z propozycji Humana - pysznych i zdrowych deserków mlecznych, np. Deserek mleczny Humana waniliowy.


Czytaj także artykuł Żywienie dzieci w okresie poniemowlęcym na portalu bobosfera.pl