Get the Flash Player to see this player.
Get the Flash Player to see this player.

Tłuszcze w żywieniu niemowląt i dzieci

Tłuszcze to niezastąpione źródło energii potrzebne dla rozwoju niemowlęcia, nośnik ważnych witamin. Początkowo dostarczane są wraz z mlekiem matki, wchodzą również w skład mlek modyfikowanych. Później do przygotowania posiłku, np. zupki, dodajemy świeże masło lub oliwę z oliwek.

Niezbędne kwasy tłuszczowe

Niemowlęta potrzebują nienasyconych kwasów tłuszczowych, oznaczonych jako LC-PUFA. Są to kwasy z grupy omega – 3 oraz omega – 6. Tłuszcze nienasycone, np. DHA, są bardzo ważne dla niemowlęcia w pierwszym roku życia, gdyż wspomagają rozwój układu nerwowego, mózgu i wzroku dziecka. Podczas życia płodowego są one dostarczane przez łożysko z organizmu matki, pod warunkiem, że występują w diecie ciężarnej w odpowiedniej ilości.

Po narodzinach, organizm sam zaczyna je wytwarzać, jednak mogą to być ilości niewystarczające. Na szczęście nienasycone tłuszcze występują w pokarmie naturalnym. Zgodnie z zaleceniami ekspertów dotyczącymi żywienia niemowląt są również dodawane do mlek modyfikowanych Humana Premium. Również kaszki mleczne Humana dla niemowląt zawierają lekkostrawne tłuszcze roślinne oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe. To istotne dla wchłaniania wszystkich niezbędnych składników dostarczanych z pokarmem, gdyż tłuszcze są nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak witaminy A, D, E, K.

RELATED

Dobre tłuszcze dla dzieci

Przygotowując zdrowe dania dla malucha pamiętajmy, że korzystniejsze jest gotowanie niż smażenie. Do zupki warto dodać świeże masło lub oliwę z oliwek. To właśnie masło jest najlepszym źródłem tłuszczów nasyconych (pochodzenia zwierzęcego), pod warunkiem, że nie smażymy na nim potraw dla maluchów. Obok masła dziecko dostaje tłuszcze zwierzęce jedząc mięso, nabiał oraz tłuste ryby. A jeśli przygotowujemy sałatkę dla rocznego szkraba, zamiast majonezu przyprawmy ją jogurtem.

Uwaga na szkodliwe tłuszcze trans i smalec

Z kolei tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans to tłuszcze, których ilość powinniśmy kontrolować w diecie małych dzieci. Zwykle roczny maluch je już prawie wszystko to, co dorosły. Nie powinien jednak jeść potraw zbyt tłustych, gdyż jego układ trawienny nie jest jeszcze na nie przygotowany.

W prawidłowym żywieniu niemowląt i małych dzieci ważne jest unikanie niezdrowych tłuszczy występujących np. w tłustym mięsie, frytkach, chipsach, smażonych ziemniakach, gotowych ciastkach, słonych paluszkach. Tłuszcze trans znajdują się również w ciastach kruchych, przygotowywanych z użyciem twardej margaryny. Małe dziecko absolutnie nie powinno dostawać smalcu, to najbardziej niezdrowy ze wszystkich tłuszczów nasyconych.