Odpowiedź na to pytanie jest krótka: tak. Zwłaszcza jeśli mówimy o uczniach szkół podstawowych, którzy przez cały okres edukacji dynamicznie się rozwijają.
Państwowa Inspekcja Sanitarna zwraca uwagę na fakt, że: „Choroby narządu ruchu są uznane za narastający problem zdrowia publicznego. Postrzega się je w aspekcie ograniczenia sprawności lub całkowitej niepełnosprawności ludzi dorosłych. Jednak początek dysfunkcji narządu ruchu – to okres szkolny, gdzie młodzi ludzie, w wieku, gdy posiadają najsilniej rozwiniętą potrzebę ruchu spędzają w przymusowej siedzącej pozycji kilka, a nawet w starszych klasach kilkanaście godzin dziennie (praca w szkole i w domu)”.
We wnioskach z kontroli przeprowadzonej przez Sanepid w licznych placówkach oświatowych możemy wyczytać, że za różnorakie dysfunkcje aparatu ruchu odpowiada m.in. nieodpowiedni dobór mebli. Te sprawiają, że uczniowie przez wiele godzin przebywają w nieodpowiedniej pozycji i oprócz schorzeń odcinka lędźwiowego kręgosłupa mogą nabawić się również problemów z odcinkiem szyjnym czy nadgarstkiem. Dobrze dobrane meble pozwalają także na zachowanie właściwej odległości od ekranu komputera i zniwelowanie jego negatywnego wpływu na wzrok.
Na tym etapie należy zadać sobie pytanie o to, jak właściwie dobrać meble szkolne, aby były one odpowiednie dla uczniów? Powszechnie stosuje się do tego wytyczne, które określają odpowiednią wysokość blatu oraz siedziska do wzrostu. Wyglądają one następująco:
Wysokość blatu: 46 cm / Wysokość siedziska: 26 cm / Wzrost ucznia: 93-116 cm
53 cm / 31 cm / 108-121 cm
59 cm / 35 cm / 119-142 cm
64 cm / 38 cm / 133-159 cm
71 cm / 43 cm / 146-177 cm
76 cm / 46 cm / 159-188 cm
82 cm / 51 cm / 174-207 cm
Ergonomiczny układ mebli może być wybawieniem dla zdrowia uczniów, dlatego Państwowa Inspekcja Sanitarna zaleca coroczny przegląd pracowni pod kątem dostosowania sprzętu oraz szkolenia dla uczniów w tym zakresie. Do tego należy pamiętać, ze krzesła oraz biurka w sali powinny być oznaczone odpowiednimi numerami od 1 do 6, aby uczniowie mogli dobrać stanowiska pracy do swoich potrzeb.
Tekst opracowany przy współpracy z producentem mebli szkolnych – firmą Supellex.